Sunday, May 29, 2005

Stofzuigen.

Na een jaartje rijden verzamelt er zich wat stof op de binnenzijde van de twintex onderbak. Ook het matje dat op de bodem van de Versatile is aangebracht bevat kleine zaadjes, zandkorrels en andere ongewenste substanties. Ik sluit een borsteltje aan op de stofzuiger en geef heel de binnenzijde (inclusief de rails waar de stoel op glijdt) eens een grondige beurt. Zo ziet hij er weer als nieuw uit!

Thursday, May 26, 2005

Nazicht van de remmen.

De remmen werkten al een tijdje niet naar behoren. Ik moest veel te hard knijpen om nog enig remeffect te krijgen. Tijd om eens bij Wouter ('Wost' voor de Gentse Liggers) in Hamme langs te gaan. De plaat aan de onderzijde wordt er afgevezen en de remkabels los gemaakt. Het binnenste kabeltje schuift niet goed in het buitenste. Wat teflon op dat kabeltje druppelen en de zaak is 'opgewost'. Waarschijnlijk door stof dat zich vastzet, slibben die onderdelen geleidelijk aan vast. Elk jaar eens nakijken houdt de fiets in topconditie.

Saturday, May 14, 2005

Testje van Versatile, Leiba en Cabbike.

Wouter nodigde Tom uit om eens langs te komen met een nieuwe Leiba. Ik kon niet aan de verleiding weerstaan om eens een kijkje te gaan nemen en mee te testen... Een mooie kans om wat te vergelijken: gewicht, stuursysteem, verluchting, ... De leiba valt op door zijn ei-vormig model, dat mijn vrouw wel aansprak. Wouter heeft in zijn Cabbike een stoeltje met gaaszitting aangebracht, zoals in de Versatile standaard wordt geleverd. In de Leiba geen gaaszitting, maar een volle stoel waar een matje op moet. Tom rijdt nu nog zonder verluchtingsmatje en dat levert hem een bezwete rug op.
De Versatile , Leiba (geel) en Cabbike (wit) naast elkaar voor de testrit. Verzameld in de tuin van Wouter. De Leiba geeft een zeer luchtige indruk door de kleine opening in de voorruit waait er frisse lucht naar je toe. Volgens Tom weinig aandampingsproblemen bij regen. Hij heeft er wel nog niet mee in winter gereden. Het bovenste deel van de ruit kan er gewoon af. Zijruitjes kan je open schuiven. Rohloffnaaf als versnellingsapparaat, maar geen beschermde ketting achteraan. Het achterwiel zit aan twee kanten vast, zodat je met een platte band niet zo snel weer op de baan bent als met de Versatile. Ruimte voor de bagage vind je aan weerszijde van de stoel. Kruissnelheid van 30 km per uur is voor de doorsneefietser best te doen. Echt plezierig om mee te rijden, maar geen race-machien. Het gewicht schatten we tussen de 35 en 40 kg.
Onderweg was de ketting van een tandwiel gesprongen. De trapas was bij het uitlenen aangepast aan Tom zijn lengte maar de ketting niet ingekort. Daar draait Wouter zijn hand niet voor om. In 10 seconden zijn er enkele schakeltjes uit de ketting verwijderd. Tom (rode trui) kijkt nieuwsgierig toe.

Sunday, May 01, 2005

Versatile is één jaar oud.

Morgen 2 mei rij ik één jaar met mijn aquamarijn Versatile.
Op een jaar heeft hij 6200 km afgelegd. Ik begin er stillaan mee vergroeid te geraken.
Het blijft een ongelooflijke machiene. Kruissnelheid 30 per uur, bagage meenemen, beschut tegen de regen en wind...
Het besturingssysteem, de stoel, versnellingsapparaat en bediening van de electronica aan het stuur met je duimen zijn perfect! Wat nog voor verbetering vatbaar is: het totale gewicht waar nog enkele kg af kunnen en een extra luchthapper voor temperaturen boven de 25° C.
Alhoewel ik al nieuwe banden heb gekocht, rij ik nog met de oude buitenbanden en wel 2 nieuwe binnenbanden.
Buiten het vervangen van de Pano-ram computer geen kosten.
Het blijft een aanrader voor mensen die een mooie en praktische velomobiel zoeken.