Monday, January 24, 2005

Sneeuwmobiel.

Ik heb bij het voetballen zondag een spierverrekking opgelopen. Gelukkig niet erg. Onmiddellijk stoppen en ijs er op. Deze morgen kwam daar een tweede obstakel bij: sneeuw en ijs op de baan. Het velomobielen is te leuk om de Versatile in zijn hok te laten staan. Terwijl een gewone fiets moeite heeft om recht te blijven, zit je in een velomobiel op 3 wielen stabiel op de weg. Laat automobilisten maar aanschuiven in monsterfiles. In de 2 cm sneeuw is perfect te rijden. Het achterwiel is een s-lick van Vredestein en slipt nu en dan wat door. De fietsers die ik dagelijks tegenkom blijken met een ander transportmiddel onder weg te zijn. Ik kom nauwelijks iemand tegen: slechts 2 fietsers tot aan de rand van Dendermonde. Bij het oprijden van de dijk geraak ik net boven. In Hamme volg ik het fietspad juist naast de autorijbaan. Het zout heeft er de sneeuw doen verdwijnen. Dat rijdt iets sneller door de betere grip. Een lichte sneeuwbui voor aankomst rond de trip af. Wat een machiene: met zo'n weer droog en veilig op het werk geraken.

1 Comments:

Blogger Bruno Van den Bussche said...

Bruno,
Ikzelf ben een fanatieke ligfietsende logopedist uit Oostduinkerke. Heb reeds meer dan 5000 km met mijn Challenge Fujin gedaan. Toch merk ik dat ik meer en meer in de winter ga fietsen (door de FU natuurlijk)Graag had ik een velomobiel aangeschaft. Ben beetje aan het grasduinen. Mango, Versatile en ev de Quest.
Die wachttijden zijn toch wat lang, vind ik.
Mijn vraag nu : Waar heb je de Versatile kunnen testen ?
De Quest testte ik reeds bij een vriend uit Nieuwpoort. Zeer snelle comfortabele machine maar........draaicirkel 12m. De Mango heeft een draaicirkel van slechts 8m en is goedkoper (4500) snelheid iets minder dan de Quest.
De Versatile zie ik wel zitten, ook dank zij jouw mooie site. Lijkt iets zwaarder dan andere velomobielen, maar is wel AF. Hou ook wel van snelheid en ben een lange afstandsfietser, heb jij daar ervaring mee. ?
Groetjes
en volhouden die site
Philippe Van Daele

Beste Philippe,
een Versatile kan je testen in Dronten, bij de fabrikant Flevobike. Dat is 2 uurtjes met de wagen zonder file vanuit Waasmunster. Je ziet daar dan ook de laatste nieuwe ontwikkelingen, want de velomobielen veranderen nog elke week bij wijze van spreken (bv. andere verlichting, andere techniek van schilderen, ABS i.p.v. PET-bovenzijde,...). Een andere mogelijkheid is 'De Ligfiets' te Gent en Antwerpen. Een ligfietswinkel die Versatile nr 6 heeft staan. Je zal eerst contact met hen moeten opnemen (www.ligfiets.be).
Je kan ook een Quest krijgen met open wielkasten en dus kortere draaicirkel. Met de Versatile ga je op langere afstanden 30-33 per uur rijden (banden op 6 bar, geen wind) met de Quest 36-40 per uur. Met de hevige wind aan zee zou ik nog in overweging willen nemen:
1. hou het deksel van de Versatile goed vast bij stormweer als je instapt, bij de Quest kruip je er in,
2. de quest is zo licht dat hij durft omwaaien bij storm, de Versatile is tijdens het rijden stabieler bij stormweer.
Belangrijk blijft waar je hem voor gaat gebruiken. Is het zeer ver en snel, dan heeft de Quest voordelen, is het comfortabel zalig bollen, waarbij die 5 km sneller er niet toe doet, dan zou ik voor de Versatile kiezen. Als je nog vragen hebt, mail gerust. En laat iets weten als je getest hebt... of gekocht.
Groetjes, Bruno.

5:25 AM  

Post a Comment

<< Home